Home

Bijlagen

Beleidsprestatie 2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer

De provincie wil dat iedereen zijn bestemming kan bereiken op makkelijke, snelle, veilige en duurzame wijze. De provincie streeft daarbij naar een toekomstbestendig Zuid-Holland.  

Door groei van de bevolking en economie wordt het steeds drukker op wegen en fietspaden. Boven- dien moet er de komende jaren veel onderhoud aan wegen en bruggen gedaan worden wat voor hinder gaat zorgen. De provincie zet zich -samen met andere overheden- in om deze overlast en de files te minimaliseren, bijvoorbeeld in het samenwerkingsverband Zuid-Holland Bereikbaar.  

Bij ruimtelijke ontwikkelingen streeft de provincie naar nabijheid van wonen, werken, voorzieningen en goed openbaar vervoer zodat veel bestemmingen binnen 15 minuten te bereiken zijn, voor wie het kan en wil lopend of op de fiets, maar ook met openbaar vervoer en de auto. Ook in landelijk gebied streven we naar nabijheid van voorzieningen om de leefbaarheid te bestendigen, zeker daar blijft bereikbaarheid per auto een belangrijke rol spelen.  

De grote woningbouwopgave is erbij gebaat om lopen en fietsen vanaf de ontwerpfase een prominente rol toe te kennen omdat actieve mobiliteit weinig ruimte per verplaatsing inneemt. Door de snelle opkomst van de elektrische fiets gaan meer mensen vaker en verder fietsen en de provincie stimuleert dat graag verder. Terwijl de meeste mensen thuis een fiets hebben, ontbreekt de mogelijkheid om te fietsen meestal na een reis met het openbaar vervoer. Daarom zet de provincie in op deelfietsen voor het laatste stukje van een reis.  

De provincie vindt ieder verkeersslachtoffer er één te veel en streeft naar elk jaar minder verkeers- slachtoffers en nul verkeersslachtoffers in 2050. De provincie werkt samen met andere wegbeheerders en organisaties aan een veilige infrastructuur en stimuleert verkeersveilig gedrag door middel van educatie en voorlichting. De provincie onderhoudt contact met politie en het Openbaar Ministerie (OM) over adequate handhaving.  
Ruimte en middelen voor nieuwe infrastructuur zijn beperkt. De provincie kijkt daarom naar de mogelijkheden van nieuwe, digitale en innovatieve (data-)oplossingen om (vaar)wegen en fietspaden en openbaar vervoer nog beter te benutten.  

1. Onderzoeksagenda bereikbaarheid
Ieder jaar wordt een onderzoeksagenda bereikbaarheid opgesteld met onderzoeken naar en samenwerkingen op diverse bereikbaarheidsonderwerpen binnen de Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland. Deze vallen voor een deel onder deze beleidsprestatie maar ook onder 2-1-2. Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer en 2-1-3. Duurzaam en efficiënt goederenvervoer.

De programmering bestaat voor een deel uit reeds verplichte uitgaven voortkomend uit al gestarte processen, bestuurlijke afspraken en verzoeken van PS (als gevolg van statenvragen, toezeggingen, moties en amendementen). Ook worden onderwerpen aangedragen door andere overheden en partijen uit de samenleving om gezamenlijk maatschappelijke vraagstukken op te pakken.
Voor de programmering voor onderzoek geldt in grote lijnen hetzelfde beoordelingskader als voor de programmering van het PZI. De rol en bijdrage van de provincie wordt bepaald aan de hand van afwegingen bij de principes noodzaak, verantwoordelijkheid, oorzaak en (financiële) haalbaarheid. Uiteraard moeten de uitgaven wel passen binnen de beschikbare middelen voor onderzoek. Er is structureel € 2,78 miljoen per jaar beschikbaar. Daarnaast is jaarlijks € 350.000,- beschikbaar voor externe inhuur. Deze kan ook worden gebruikt voor onderzoeksdoeleinden. Inmiddels is de programmering geactualiseerd waarbij het budget voor 2025 wordt verdeeld over de diverse onderwerpen. Daarna is nog
€ 0,5 miljoen beschikbaar voor netwerkkosten en nadere toedeling bij de Najaarsnota 2025. Naar verwachting zal het budget voor 2025 volledig worden benut. Vanaf 2026 verschuift € 155.000,- structureel naar beleidsonderzoek fiets voor monitoring fietsgebruik.  

De inhoudelijke afweging komt voort uit vigerend beleid en met name als gevolg van specifieke ruimtelijke- en economische ontwikkelingen, zoals verstedelijking/woningbouw, ontwikkeling bedrijventerreinen, woon-werkrelaties, duurzaamheid (energietransitie, klimaatadaptatie en circulariteit), ruimtelijke kwaliteit (inpassing) en modal shift (van auto naar fiets en/of OV, van vrachtwagen naar binnenvaart of spoor).
Tot slot speelt bij mee in hoeverre een bepaald onderzoek op de agenda staan van het Rijk, de MRDH en/of lokaal bestuur (inclusief financiering).

De uitgaven voor onderzoek kunnen uiteindelijk leiden tot aanpassing van projecten of tot voorstellen van nieuwe projecten. Als het betrekking heeft op aanleg en verbetering van infrastructuur kan dit leiden tot opname of aanpassing van projecten in het PZI (start initiatiefproject of scopewijziging verkenning of uitvoeringsproject).

2. Regionale aanpak laadinfrastructuur
Vanuit het Rijk is budget beschikbaar gesteld via een SPUK aan provincie Zeeland en Zuid-Holland om de uitrol van laadinfrastructuur in goede banen te leiden. Deze middelen kunnen worden gebruikt voor personele kosten en opdrachten. De provincie Zeeland beheert het budget. Wij mogen jaarlijks kosten declareren. Voor 2025 verhogen we het budget omdat we een vacature gaan invullen en we opdrachten gaan verstrekken voor regiovertegenwoordiging en het opstellen van een raamovereenkomst aanpak bedrijventerreinen. Deze uitgaven worden volledig gedekt door inkomsten (SPUK via provincie Zeeland).

3. Gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid
De provincie verstrekt subsidies aan de verkeersregio’s voor een regionale aanpak verkeersveiligheid. Deze aanpak richt zich op voorlichting en onderwijs over veilig gedrag in het verkeer. Deze subsidies worden voor 80% gedekt door een Rijksbijdrage voor verkeersveiligheid die om de 3 jaar wordt uitgekeerd t/m 2035 en voor 20% door eigen structurele middelen. Bij ontvangst werd de Rijksbijdrage altijd voor 2/3 deel gestort in de reserve mobiliteit en in de twee jaar daarna weer onttrokken om de subsidies te dekken. Vanwege het afschaffen van het gesloten systeem zullen de reserves mobiliteit en bereikbaarheid worden samengevoegd en zijn er vanaf 2025 geen stortingen meer toegestaan. De toekomstige stortingen worden daarom ongedaan gemaakt. Het aandeel Rijksbijdrage in de dekking zal voortaan direct vanuit de algemene middelen komen in plaats van uit de reserve. Deze omzetting is budgetneutraal. Daarnaast is geconstateerd dat de Rijksbijdrage in de periode 2035 nog niet was verdeeld over 3 jaar. Dat wordt nu gecorrigeerd.
Tot slot is bestuurlijk toegezegd om een eenmalige bijdrage te doen voor het opstarten van het programma Riskfactory Drechtsteden. Dit programma gaat over veiligheid in zijn algemeen, vanuit bereikbaarheid wordt voorgesteld om nu bij te dragen voor het onderdeel verkeersveilig gedrag. De dekking hiervan kan worden gevonden in de onbeklemde middelen reserve bereikbaarheid.

Deze pagina is gebouwd op 07/22/2025 14:55:06 met de export van 07/22/2025 14:47:24