Home

Bijlagen

Beleidsprestatie 2-2-1 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam

De fietspaden, bermen, wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen en verkeerssystemen worden sober en doelmatig en duurzaam onderhouden met zo min mogelijk overlast. Beheer en onderhoud houden we daarmee boven het aansprakelijkheidsniveau en laten we zo efficiënt mogelijk plaatsvinden. We doen dit op een manier met zo min mogelijk kosten, uitstoot en overlast voor de vaarweg- en weggebruiker en omgeving. Waarbij we tijdens de werkzaamheden het belang van de fietser en voetganger zwaar laten meewegen. We zetten in op innovaties bij werkzaamheden om naast de kosten te beperken ook de uitstoot te verminderen. 

Om de wettelijke taak van beheer en onderhoud te kunnen uitvoeren op het gewenste kwaliteitsniveau zijn voldoende structurele middelen nodig en voldoende kwalitatief personeel. Daarbij is het doel om met de provinciale infrastructuur (assets) een maximale toegevoegde maatschappelijke waarde voor gebruikers en omgeving te creëren tegen aanvaardbare kosten en risico’s.
De toegevoegde waarde voor gebruikers en omgeving gaat over beschikbaarheid, veiligheid en omgevingshinder. De budgetbehoefte (kosten) en het gewenste kwaliteitsniveau worden om de vier jaar vastgesteld via de Nota Onderhoud Kapitaalgoederen (NOK).

1. Afschaffen gesloten systeem bereikbaarheid
Het afschaffen van het gesloten systeem gebeurt vrijwel budgetneutraal. De egalisatiereserve beheer en onderhoud wordt bij de Voorjaarsnota opgeheven. Daarvoor in de plaats komen twee voorzieningen voor infrastructuur en vaarwegen. Hieruit worden voortaan de projecten voor planmatig onderhoud gedekt. Jaarlijks wordt op basis van het Meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP) bekeken of de voorzieningen toereikend zijn. De resterende middelen in de egalisatiereserve per 31 december 2024 worden gebruikt om de voorzieningen te vullen waardoor de jaarlijkse dotatie lager wordt. De plussen en de minnen in het Meerjarenonderhoudsprogramma liepen voorheen via de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. De begrote onttrekkingen en stortingen in de egalisatiereserve vanaf 2025 t/m 2040 worden via de algemene middelen teruggedraaid. Ook komt er een nieuwe egalisatiereserve voor dagelijks beheer en onderhoud van maximaal € 5 miljoen per jaar.

2. Wijzigingen exploitatiebudget beheer en onderhoud
Ten aanzien van het programmabudget voor beheer en onderhoud zijn er, naast de mutaties ten gevolge van het afschaffen van het gesloten systeem, een aantal beperkte wijzigingen.
Het gaat om een wijziging in de geplande onttrekkingen aan de reserve bereikbaarheid voor overdracht van wegen en vaarwegen. Daarnaast vinden gesprekken plaats over de overdracht van de Nieuwe Rijn aan de gemeente Leiden. De bruidsschat voor het toekomstig beheer en onderhoud zal worden gedekt vanuit de reserve bereikbaarheid. Deze uitgave wordt vooralsnog begroot in 2027.
Tot slot wordt het structurele budget voor beheer van Dynamische Reisinformatiepanelen bij openbaar vervoer haltes overgeheveld van beleidsprestatie 2-1-2 naar beleidsprestatie 2-2-1. Het beheer van de panelen zal voortaan worden uitgevoerd door het domein uitvoering.

3. Wijzigingen investeringen beheer en onderhoud
Tot slot zijn er nog diverse beperkte wijzigingen op investeringen beheer en onderhoud. De realisatie van twee steunpunten staan gepland in 2028 en 2029. In het verleden is besloten de dekking hiervoor te halen uit de reserve bereikbaarheid. Dit was nog niet verwerkt in de begroting. Voor de realisatie zijn investeringsmiddelen nodig. De beklemde middelen in de reserve betreft exploitatie. Dit betekent de middelen in de reserve zullen vrijvallen naar de algemene middelen ter compensatie van de toegenomen kapitaallasten. De overige wijzigingen betreffen enkel het verschuiven van investeringen over de jaren als gevolg van nieuwe inzichten vanuit het actuele MJOP.

Deze pagina is gebouwd op 07/22/2025 14:55:06 met de export van 07/22/2025 14:47:24